Decisions

Early in the day, with light

I buy interfacing all the time.
I live in interfacing nowhereland and when I see some that looks like it'll do a decent job, I buy a huge amount. The interfacing of choice this time was found in the Baby Dior bin. It's a woven, it's really soft and fuzzy and it might even add a bit of warmth to my coat, warmth is good. 

Photo curtesy of Style.com

The other important decision was about the buttonholes. I have already bought the silk to do handworked buttonholes and top stitching, but since I saw the humongous Louis Vuitton bound buttonholes in this winter's collection, I have wanted them, except I am not 6 feet tall and buttons this huge will make me look like a clown so I had to work out a reasonable proportion. It also means I'll forgo of the topstitching.

Late in the day, without light

I made several attempts and what I think works best is a 2"x1/2" welt with a 1 1/4" covered button. I had a huge thickness problem which I have resolved thanks to Paco Peralta's tutorial on double wool seam finish. I split the fabric, removed the lint with a sticky roll, fused a very lightweight interfacing on the lips and used Fashion's Incubator's welt pocket tutorial. I'll probably close the lips' exposed part with a small stitch.
Just so you know, because I have wondered how to unbutton your coat without ripping something or dropping a precious jewel, the Vuitton buttonholes are there for decoration only, they are covered snaps, very clever!






Décisions

Avec lumière, début de journée 

J'achète de l'entoilage tout le temps.
Je vis dans un trou noir de l'entoilage ici et dès que je vois quelque chose susceptible de se comporter comme de l'entoilage digne de ce nom, j'en achète une grande quantité. L'entoilage choisi pour ce projet vient de chez Baby Dior et il est doux comme du pilou et chaud. Chaud, c'est bon.

Photo : Style.com

L'autre décision importante concerne les boutonnières. J'ai déjà acheté le cordonnet de soie pour faire les boutonnières à la main et les surpqûres mais j'ai été séduite par ces gigantesques boutonnières vues chez Vuitton cet hiver, excepté que je ne fais pas 1m80 et des boutons de cette taille me donneraient l'allure d'un clown. J'ai donc travaillé dans des proportions plus raisonnables et oublié les surpiqûres.

Sans lumière, fin de journée


J'ai fait plusieurs tests et ce qui marche le mieux, c'est un passepoil de 2x1/2" avec un bouton recouvert de 1 1/4". J'avais aussi un gros problème d'épaisseur que j'ai résolu grâce au tutoriel de Paco Peralta sur les finitions d'une double laine. J'ai séparé le tissu, enlevé les fils avec une brosse adhésive, entoilé très légèrement et utilisé le tutoriel de Fashion Incubator pour faire le passepoil. Je vais probablement fermer la partie ouverte avec un petit point.
Juste pour que vous le sachiez, parce que je me suis demandé comment déboutonner sans abimer le manteau ou perdre une pierre précieuse, les boutonnières Vuitton, c'est de la décoration, ce sont des pressions recouvertes, très malin!






Another Trick / Un Autre Truc


J'avais deux heures hier pour visiter les magasins de tissu de Rennes.
Dans un des magasin, une vendeuse préparait une vitrine et elle avait tracé son patron sur une mince feuille de plastique avec un marqueur permanent.
C'est génial! On peut de cette manière tracer des patrons Burda facilement. On peut épingler, agraffer ou scotcher puis essayer. Je vais trop essayer ça bientôt.

I had a couple of hours yesterday to visit fabric stores in Rennes. 
In one of the store, a shop attendant was making a display and she had traced her pattern on a thin sheet of plastic with a permanent marker. 
This is brilliant! You can trace Burda patterns easily, you can pin it, staple it or tape it and try it on. I am so going to do this soon.

9 Months Later / 9 Mois Après


Remember Vogue 9134?
I started it in March, made a pretty good muslin then lost the momentum as spring was in the air.
Nine months later, I forgot all the alterations I made to the muslin and had to start again, almost... I worked around that by tracing the muslin's seam lines with a marker and cutting right on it then transferred that information onto my pattern piece. 
I am not proud of this, it's sloppy and I'm afraid it'll lead to construction problems. I might make another muslin before I cut the fashion fabric because this is making me nervous.
So, my sewing tip for you today is : write some notes somewhere, anywhere, on a separate piece of paper, on the muslin, on the pattern, wherever. You never know.

Vous vous rappelez du Vogue 9134?
Je l'ai commencé en mars, j'ai fait une jolie toile puis, avec l'arrivée imminente du printemps, j'ai perdu mon élan.
Neuf mois plus tard, j'ai oublié toutes les altérations que j'ai fait à la toile et j'ai dû tout recommencer, presque... j'ai tracé les coutures sur ma toile avec un gros marqueur et j'ai coupé sur la marque puis j'ai transféré le tout sur mon patron. 
C'est une solution un peu brouillon et je n'en suis pas très fière. Je ferai peut-être une autre toile avant de couper le tissu de confection parce que ça me rend nerveuse.
Alors mon conseil du jour c'est : prenez des notes quelque part, n'importe où, sur une feuille, sur votre toile, sur le patron, sur l'enveloppe du patron, on ne sait jamais.





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